Jag Här Nu – iPhoneapp

jagharnu iphoneJag Här Nu – för iPhone
Jag Här Nu är vår populära app för iPhone med vägledda övningar i medveten närvaro. Appen innehåller samma övningar som på vår CD-skiva Medveten Närvaro, men innehåller också fler vägledda övningar och andra funktioner. Övningarna passar bra både för nybörjare såväl som för erfarna. Appen är främst framtagen för att användas i samband med kursen “ACT – att hantera stress och främja hälsa”, men kan även användas fristående av personer som vill öva medveten närvaro.

För att köpa appen
Ladda ner appen genom att gå till länken här nedan eller sök efter jaghärnu i App Store.
Jag Här Nu

 

Gruppledare som vill köpa appen till flera
Om du är gruppledare och vill köpa appen till flera av dina deltagare, gå till länken här nedan för instruktioner:
Instruktioner för att köpa appen till flera

Vägledda övningarIMG_9390
Att öva upp medveten närvaro är inte alltid helt enkelt på egen hand. Detta är en app med vägledda övningar i Medveten närvaro och acceptans. I appen finns det just nu 14 övningarna av och med Fredrik Livheim, leg. psykolog.

Effektiva övningar i konsten att vara här och nu. Framtagen utifrån metoder som är vetenskapligt baserade. Innehållet är helt i linje med ursprungsfilosofierna inom MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy), MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), ACT (Acceptance and Commitment Therapy) och Vipassana (buddhistisk insikts meditation).

Regelbunden övning har enligt forskning flera hälsobefrämjande effekter
Att öva upp medveten närvaro är som att träna upp sin kondition. Det räcker inte att bara prata om att träna. Det krävs att man övar regelbundet. Frukterna av övningen kommer gradvis och inte utan ansträngning. Så varför ska man göra sig besväret att träna medveten närvaro? Det finns flera uppenbara vinster med att öva medveten närvaro:

• Minskar stress (MBSR, Jon Kabat-Zinn 2004)
• Kan förebygga depression eller återfall i depression (Teasdale, Segal & Williams 2000)
• Sänkning av ångest- och stressnivåer, förbättrad generell psykisk hälsa (Livheim 2004, Jakobsson & Wellin 2006)
• Kan öka kroppens immunförsvar och förmåga att självläka (Benson 1975)
• Genom att öva medveten närvaro får vi ett sundare perspektiv till våra tankar och känslor. Vi lär oss se dem, känna dem OCH själva välja hur vi vill agera på dem. På så sätt blir vi friare att skapa det liv som vi själva väljer, det liv vi önskar leva (Hayes, Strohsal & Wilson 1999)

För fullständiga referenser, kontakta Fredrik Livheim.

Länk till Aftonbladet, innehåller 8 enkla övningar i medveten närvaro