CD Medveten Närvaro

OBS! CD ”Medveten närvaro” finns även på engelska samt på arabiska. Priset är samma som för den svenska skivan. Du beställer engelska och arabiska skivor på samma sätt som den svenska skivan. Ange i rutan ”Övrigt” i beställningsformuläret ifall du vill ha skivor på annat språk än svenska. Ange antal skivor och språk.

Att beställa en skiva
Om du vill beställa skivan “Medveten närvaro” klickar du här:
Beställning av ”Medveten närvaro”

Skivan kostar 149:- inklusive moms och frakt. Faktura för betalning medföljer vid leverans av skivor. Normal leveranstid är ca 1 vecka. Vid övriga frågor kring leverans eller andra funderingar, kontakta livskompass@gmail.com.

Om du beställer en skiva kan det vara bra att ladda hem den här filen och skriva ut.
Tips när du gör CD Medveten närvaro

 

 

Innehåll
Att öva upp medveten närvaro är inte alltid helt enkelt på egen hand. Detta är en skiva med vägledda övningar i Medveten närvaro och acceptans. På skivan finns övningarna:

1. Att vila i sig själv (medveten närvaro) 33:18
2. Fullt närvarande (medveten närvaro) 15:36
3. Att landa här och nu (medveten närvaro) 4:19
4. På gående fot (gående närvaro) 5:26
5. Den tjattrande apan (frikoppling från språket) 7:14
6. Att bära sin ryggsäck (acceptans) 10:12

Av och med Fredrik Livheim, leg. psykolog

Effektiva övningar i konsten att vara här och nu. Framtagen utifrån metoder som är vetenskapligt baserade. Innehållet är helt i linje med ursprungsfilosofierna inom MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy), MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), ACT (Acceptance and Commitment Therapy) och Vipassana (buddhistisk insikts meditation).

Regelbunden övning har enligt forskning flera hälsobefrämjande effekter
Att öva upp medveten närvaro är som att träna upp sin kondition. Det räcker inte att bara prata om att träna. Det krävs att man övar regelbundet. Frukterna av övningen kommer gradvis och inte utan ansträngning. Så varför ska man göra sig besväret att träna medveten närvaro? Det finns flera uppenbara vinster med att öva medveten närvaro:

• Minskar stress (MBSR, Jon Kabat-Zinn 2004)

• Kan förebygga depression eller återfall i depression (Teasdale, Segal & Williams 2000)

• Sänkning av ångest- och stressnivåer, förbättrad generell psykisk hälsa (Livheim 2004, Jakobsson & Wellin 2006)

• Kan öka kroppens immunförsvar och förmåga att självläka (Benson 1975)

• Genom att öva medveten närvaro får vi ett sundare perspektiv till våra tankar och känslor. Vi lär oss se dem, känna dem OCH själva välja hur vi vill agera på dem. På så sätt blir vi friare att skapa det liv som vi själva väljer, det liv vi önskar leva (Hayes, Strohsal & Wilson 1999)

För fullständiga referenser, kontakta Fredrik Livheim

Länk till Aftonbladet, innehåller 8 enkla övningar i medveten närvaro